Van kerk-hoppen tot hoeden op de koppen

25 juli 2017 - Cuenca, Ecuador

Dinsdag 25 juli

10203511020347Gisteravond zijn we in een hotel in de oude stad terecht gekomen met veel gebouwen uit de koloniale tijd. Zo ook ons hotel. Het is een stad met 52 kerken (voor elke zondag in het 10203571020354jaar 1), dus we zijn maar begonnen met kerk-hoppen en al het moois er om heen ook mee te nemen. De nieuwe kathedraal is imposant aan de buiten- en binnenkant.

1020420

10203651020367Verderop kwamen we bij een kerkje bij een bloemenmarkt. Hieraan vast zat een klooster met nonnen die eenmaal binnen, nooit meer naar buiten mogen dan wel rechtstreeks contact mogen leggen met andere mensen. Alleen via een indirect sluizenstelsel kan voedsel naar binen worden gebracht.

10204241020409Naast de vele kerken zijn er ook vele andere mooie gebouwen en uitzichten. Op straat kwamen we aan de praat met een ouder (ouder dan wij, wij vinden onszelf nog helemaal niet oud) echtpaar uit Canada. Die vonden het toch wel vaak koud in Canada en zijn geëmigreerd en wonen 1020368sinds maart in Cuenca. En dat vanwege een vakantie die ze hier een keer 1020397hadden doorgebracht....

1020382Onderdeel van de route was ook het museum van de Panama-hoed. Daar kon je zien hoe die gemaakt wordt. Deze hoed dankt zijn naam aan het feit dat mannen die 1020384aan het Panamakanaal werkten, deze hoeden vaak droegen tegen de zon. De hoeden kwamen echter uit Cuenca en worden daar nog steeds gemaakt. We mochten alle hoedjes uitproberen en daar hebben we gebruik van gemaakt.

102038610203911020387We hebben dus wel gepast maar niet gekocht. Wij denken niet dat we snel een gelegenheid hebben waarbij we zo'n hoed gaan dragen. Daarnaast verwachten wij ook niet uitgenodigd te worden in de ridderzaal op prinsjesdag.

Morgen (woensdag) wordt een reisdag met een busreis (ca. 5 uur) van Cuenca naar Guayaquil. Donderdagochtend worden we om 6 uur opgepikt om naar de Galapagos eilanden te vliegen. Geen idee hoe goed het internetbereik daar is maar waarschijnlijk komt het volgende verhaal vanaf de eilanden.

1. Jos bosma:
    26 juli 2017
    Ik vind jullie wel erg blitz met zon mooie panamahoed, ik zou er toch maar een kopen. En wat een mooi kerken, je komt vast als heel gelovige mensen terug! Nog heel veel mooie wandelingentoegewenst! Tot de volgende blog.xxx
  2. Riet en Harry:
    27 juli 2017
    Wat leuk al die er arisen Karel vindt dat jullie in dat hut je wel een poosje kunnen verblijven.jij doet het schoolteacher enHelenscheert de Schapen etc. ensuing de wol Voor een poncho ,hoe komen ze aan de verf? Van planten?groeten Harriet