Mountainbiken langs watervallen en ravijnen

24 juli 2017 - Cuenca, Ecuador

Omdat internetbereik net is als het weer in Banos, soms goed, soms slecht, volgt hier pas het verhaal van zaterdag.

Zaterdag 22 juli, Banos
Vanochtend om 9 uur gestart met het ophalen van een mountainbike, een helmpje, een routekaartje en een reparatieset ( dat belooft niet veel goeds!).
DSCN0157DSCN0197We reden een heel eind op de hoofdweg waar ook het vrachtverkeer en het busverkeer langs raast. Men deed wel een poging om  met borden duidelijk te maken dat touristen hier op de weg mogen fietsen. Echte verkeersregels hebben we hier nog niet ontdekt. Meestal geldt het recht van de sterkste en dat is de fietser doorgaans niet. Om de spanning nog wat te verhogen mochten we ook nog door een smalle tunnel met al dit verkeer. We hadden geluk dat een kruising tussen een hop-on-hop-off bus en een safari-carnavalswagen (dit is een wagen met veel toeristen op tribune-achtige opstelling en harde speakers waar "gezellige" muziek uit komt) achter ons door de tunnel reed en ons niet inhaalde. Verderop waren er alternatieve paden voor de fietsers.
DSCN0160DSCN0162DSCN0201Mooie watevallen en ravijnen gezien. Je kunt ook zippen (= hangend aan een lijn) over het ravijn heen terwijl je in een tuigje hangt met benen gestrekt, buik naar beneden gericht en armen wijd. Sommigen gaan op de kop met hun hoofd naar beneden hangend het ravijn over.

DSCN0214DSCN0215

DSCN0175DSCN0178Wij hebben het bij een bakkie gehouden dat ook erg snel over het ravijn werd geschoten waarbij de machinist de kabels bedient met een dieselmotor en schakelbak. Bijna aan de overkant hang je even boven de waterval en gaat daarna door tot DSCN0193DSCN0185je er weer uit kunt. Bij het rondwandelen nog bij een familie terecht gekomen waar je je maaltijd zelf kon opvissen. Wij hebben vriendelijk bedankt.....
DSCN0209DSCN0226Al met al zo'n 5,5 uur lekker gefietst (voornamelijk naar beneden), gewandeld en rond gekeken. De zon kwam er door en dan is het direct behoorlijk warm. Vanuit de laatste waterval de fietsen achter in een truck gegooid (zonder reparatieset gebruikt te hebben!) en er zelf bij gaan zitten. Al stuiterend en ons in de bochten schrap zettend weer in Banos teruggekomen.

1. Jos bosma:
    24 juli 2017
    Het is half vier in de nacht, ben bij joke en kan niet goed slapen, zit gezellig jullie verhaal te lezen, nou het was wel weer een leuk dagje , ge lukkig ben je weer in een stuk in het hotel aangekomen, , op naar de volgende dag en een nieuw avontuur.xx
  2. Anita Eric en marissa:
    24 juli 2017
    Leuke verslagen weer om te lezen. Jullie maken van alles mee.
    Mooi gebied met de watervallen.
    Wij hebben na dagen erg warm weer nu wat regen gehad.
    Alles prima hier. Groetjes en nog een fijne reis.
    Eric anita en marissa.