Stoplicht met humor en aankomst bij Inti Sisa

24 juli 2017 - Guamote, Ecuador

Zondag 23 juli
De dag begon met op tijd bij het busstation klaar staan voor de bus naar Riobamba, daar zouden we worden opgepikt door een "driver" die ons naar Guamote brengt. Op het busstation zijn er wel 4 maatschappijen waarmee je naar Riobamba kunt gaan die in competitie met elkaar zijn. Zodra je de busterminal binnen komt, komen ze op je af en proberen ze al roepend je naar hun loket te lokken. Zo hadden wij een ticket gekocht voor de bus van 8:45 naar Riobamba, maar die kwam niet. Wel bussen van andere maatschappijen die naar Riobamba gingen. Uiteindelijk hebben de maatschappijen het onderling opgelost en mochten we met de bus van een andere maatschappij mee.

IMG_0132

Om kwart voor 11 in Riobamba aangekomen. Genoeg tijd om hier de plaatselijke klederdracht te bewonderen. Het is de dracht die wij kennen van de dansmariekes bij carnaval maar dan met hoed op en zonder stok om mee te zwaaien. We zouden om half 1 worden opgehaald door de driver, maar die kwam niet. Op een gegeven moment maar naar ons adres in Guamote gebeld. Daar kreeg ik een Spaanstalig persoon aan de lijn. Uiteindelijk heb ik het verzoek begrepen om na 10 minuten terug te bellen. Na 10 minuten kreeg ik een Belgische (Eve) aan de lijn die excuses maakte dat de verkeerde tijd was doorgegeven om ons op te halen en terwijl ik nog aan de telefoon was stond er al een taxichauffeur voor ons die ons wegbracht.

Tijdens de rit zagen we steeds meer mensen in klederdracht; de vrouwen als eerder genoemde dansmariekes, de mannen als Zorro maar dan met een gekleurde poncho en hoed op.

Tijdens de taxirit viel het op dat er stoplichten met humor bestaan. We zagen een voetgangerslicht waarop een groen mannetje stond afgebeeld. Maar dat mannetje stond niet stil, nee hij liep. Eigenlijk liep hij niet maar rende. Naarmate de tijd verliep ging hij steeds harder rennen. Vlak voordat het licht op rood sprong, rende hij als een gek. Eigenlijk verwacht je daarna een beeld van een ziekenauto, maar zover gingen ze niet.

10202441020242De taxichauffeur stopte bij een kerkje en zei daarbij dat dat de eerste kerk van Ecuador was (uit 1534). Op deze foto staat onze taxi ook afgebeeld voor de kerk met spoiler achterop. De chauffeur was erg trots op zijn auto en had binnen een hele kerstboom van lichtjes die 1020240knipperden. Hij was erg zuinig op zijn versnellingspook, daar had hij een doekje overheen gedaan om beschadiging te voorkomen. In de kerk heeft Helen een kaarsje aangestoken.

1020297In Guamote bij ons adres Inti Sisa aangekomen stond Eve ons op te wachten. Inti Sisa betekent zonnebloem en is een project dat lokale kinderen in deze zeer arme streek probeert meer perspectief te geven door betere scholing te organiseren, vooral voor meisjes die na het basisonderwijs normaal geen middelbare schoolopleiding krijgen. Eve is een Belgische die 8 jaar geleden hier 1020299als stagiaire naar toe kwam en nu het vakantiehuis en opleidingsinstituut leidt. Ze heeft een zeer idiële inslag, niet alleen voor mensen maar ook voor dieren. Zelf heeft ze 9 honden, 3 katten en 1 varken die zijn komen aanlopen in slechte toestand. Daarnaast heeft ze ook nog een paard voor zichzelf gekocht. Ze beschouwt de lokale kinderen, zie foto, die hier worden ondersteund door het project, als haar kinderen. Wat je er van leest is een zeer bewonderenswaardig project (http://www.intisisa.org ) waarbij goede resultaten worden bereikt maar ze vertelt ook veel ellende mee te maken. Morgen gaan we met haar op stap om onderdelen van het project in de omliggende dorpen te bekijken.

In de middag nog een wandeling gemaakt waarbij het volgende opviel:

De mooie natuur in de omgeving

102027410202801020286

Hoe de beesten dicht bij huis worden gehouden:

10202901020292

1020296De honden bewaken erg goed het territorium, ze zijn goed georganiseerd en hebben hun blaffers als sluipschutters op de daken liggen.......

1020294Ze maken er ook een grote klerezooi van en pleuren alles overal neer.

1020258Een foto hoe de schapen ook net als in Doetinchem op grond van de gemeente te grazen worden genomen.

1020270Hiernaast zie je hoe de lokale klederdracht en het lokale transport er uit ziet. Naast mensen worden op deze wijze ook honden, varkens en alles wat beweegt vervoerd.

1. Jos bosma:
    24 juli 2017
    Fijn dat jullie toch nog op de plasts van bestemming zijn aangekomen., opa en ik hebben zoiets meegemaakt op corfu, dus her is internationaal, wijnhebben toen nog met borden gegooid, bij jullie is het erg netjes gebleven, en helen heeft een kaarsje aangestoken voor een goede afloop, hel verstandig, xx