Reis en verblijf in Itamandi Tena

22 juli 2017 - Baños, Ecuador

We hebben woensdag, donderdag en vrijdag geen telefoon-en inernet bereik gehad in de Amazone. Hieronder volgt een samenvatting van deze dagen.

Woensdag 19 juli: Met ontsnapte pollo naar tarantula in Tena

Per bus van Banos naar Tena gegaan. Omdat er waarschijnlijk een stuk bergwand op de weg was gevallen deden we er 4 uur over. In de bus stappen mensen regelmatig in en uit. Soms komt er op een plek een verkoper in de bus om kranten te verkopen, op een gegeven moment kwamen er een stuk of 5 in de bus om een hele warme maaltijd te slijten. Patat met pollo nog wat ander ongedifinieerd voedsel en flesjes drank.
De bus rijdt ondertussen door en even verderop stappen de verkopers uit om de volgende bus de andere kant op in te gaan.

DSCN0034We reden tussen hoge bergwanden door met diepe ravijnen waar beneden ergens een riviertje stroomde. Naarmate we de Amazone dichter naderden, werd de rivier groter en het landschap vlakker.
Een oud gezet vrouwtje (oude vrouwen zijn hier echt heel klein), begon op eens te zoeken onder haar stoel. Toen ze daar niet vond wat ze zocht ging ze bij haar achterbuurman onder de stoel kijken. Ondertussen scheurde de buschauffeur er lustig op los en ging hard door de bocht. Dit had tot gevolg dat het vrouwtje haar evenwicht verloor en languit over de stoel van  een jongetje heen vloog. Ze kwam tot stilstand in de schoot vand de vader van het jongetje die haar overeind hielp. Daarna kwam ze bij mij onder de stoel kijken. Bij de vraag "questo quijtos?" Kwam het antwoord dat ze haar pollo kwijt was. Het bleek om een pas geleden nog levende pollo te gaan. De hele bus werd doorzocht maar geen levende of dode pollo gevonden. Bij het eindstation werden wij opgepikt door een driver en was het oude vrouwtje nog steeds in de lege bus op zoek naar haar pollo.
DSCN0042Na een uur rijden stapten we over van de auto in een grote houten kano met een staafmixer als motor. Deze bracht ons tegen de stroom in over de rivier naar de Eco-lodge.
Het is een lodge die zelfvoorzienend is van stroom met zonnepanelen, het water uit de rivier wordt gefilterd en gebruikt om te wassen en daarna gefilterd terug in de rivier geloosd.

DSCN0045Wij hebben een mooie kamer die geen gordijen kent alleen over 2 wanden horregaas heeft waardoor je naar buiten kunt kijken en aan de ene kant de jungle ziet en aan de andere kant de rivier kan zien. Door het gaas hoor je alle geluiden uit de jungle met een hoog krekel-gehalte.

Verder is er een zwembad, een grote eetzaal en een bar.

DSCN0046DSCN0048DSCN0050

IMG_0116IMG_0123IMG_0125Voor het eten nog op insecten-speurtocht in de jungle gaan lopen met onze Spaanstalige gids Olger. Allemaal gekleed met laarzen van het huis en een zaklamp van ons zelf. Zo liepen we over een pad in de bush bush, Olger voorop, dan Helen en ik, daarachter weer 5 Fransmannen en 1 Fransvrouw. Naast grote rupsen, wandelende takken, vlinders, allerlei spinnen hebben we ook 3 tarantula's gezien, waarvan 2 op de foto, 1 zat midden tussen de bladeren (in het midden van de foto), 1 hing bij terugkomst op een balk bij de bar (foto wat overbelicht door zaklantaarns). Deze zijn heel groot met harige poten en giftig.

Donderdag 20 juli, De baardmannetjes en de kroning

DSCN0058DSCN0056Om kwart over 6 in de ochtend de zwemvesten aangedaan. Samen met de 6 Fransen in de boot gestapt en een eind de rivier opgevaren om nasr vogels te kijken.
Het is al moeilijk om vogels te zien die anderen aanwijzen, het is bijna niet te doen om ze vervolgens op de foto te krijgen.
DSCN0070DSCN0062Na geklauter door de jungle hebben we ara's, toekans, een grote gier, een otter in de rivier en voor Riet en Harry een foto gemaakt van de grasparkieten tegen een rots (moeten we daarvoor helemaal naar Ecuador terwijl ze ook gewoon in Nootdorp aan het vogelkooitje komen hangen....)

Na het ontbijt zijn we opnieuw de jungle ingelopen, ditmaal voor een wandeling van 2,5 uur, meer gericht op de planten en wat je er mee kan doen. Zowel daken van maken als medicinale toepassingen. Een voorbeeld is een termiethoop als je er op tikt, komen ze massaal naar buiten.
DSCN0085_1Als je je hand erop legt, kruipen ze daar op. Ga je ze vervolgens fijn malen en uitwrijven op je arm, dan heb je de beste bescherming tegen de muggen.
Daarnaast verschillende planten gezien met veel uitleg in het Spaans. Het mooie daarvan is dat je een paar trefwoorden opvangt en er verder zelf een mooi verhaal bijjmaakt. Met z'n tweeën heb je dan ook nog eens 2 verhalen dus dubbel plezier.

DSCN0103_2Tijdens het wandelen heeft onze gids ook nog eens van de jungle-karwei allerlei spullen verzameld waarvan hij een kroon voor een koning en koningin heeft gemaakt. Daarnaast van een of andere vrucht nog een paar Eucalypta-nagels die Helen mocht dragen.

DSCN0090_1DSCN0086_1Het waren niet de grote dieren maar zoals op de foto's te zien zijn, de wandelende tak, een cycade (immiteert voortdurend en hard de tandartsboor)

DSCN0097_1

DSCN0099_1En allerlei kikkers waaronder heel kleine.

DSCN0114DSCN0116In de middag naar een dorpje in de buurt gevaren (uit dergelijke dorpjes komt ook het personeel van de lodge). Die laten zien hoe ze leven, hoe ze koken, chocola maken, etc. Kinderen hebben voor ons een mooi dansje opgevoerd, daarna werden wij gevoerd met de lokale gerechten. Helen wilde eigenlijk de gebakken larve wel proberen, zoals Marco dat in Thailand deed, maar heeft het toch niet gedaan.

DSCN0118DSCN0124De terugtocht was voor ons het grootste feest door ieder van ons in een band de rivier af te laten zakken. 45 minuten heerlijk DSCN0127DSCN0132drijven en donderjagen en af en toe oppassen dat je niet op een verkeerde plek in een stroom-versnelling kwam waarbij je kont tegen een kei aan knalt. De techniek om dat te vermijden hadden we op een gegeven moment door. De gids, die ook in een dorp aan de rivier woont, kwam ons zwemmend achterna om in te grijpen indien nodig.

Daarna nog gezwommen in het zwembad om de dag af te ronden.

1. Jos bosma:
    22 juli 2017
    Hallo hallo, blij weer wat! Van jullie te horen. Wat een belevenissen allemaal, dat afzakken op de rivier lijkt mij ook wel leuk, zou dat ook kunnen in de berflobeek?zijn jullie nog aansoreekbaar of ondertussen total loss?en nu lekker badderen in Banos? Nog veel plezier.!
  2. Ada:
    Helen en Gert
    Hier is maar een woord voor GEWELDIG
    En zo'n fantastische beschrijving, iemand van jullie is z'n beroep misgelopen
    Dank je ik geniet ervan
    Ada
  3. Jolande:
    22 juli 2017
    Wat zien en doen jullie veel! Leuk en erg fijn om een beetje mee te mogen genieten!