De hacienda van Agatha Christie en de Jezuieten......

17 juli 2017 - Cotopaxi, Ecuador

16 juli
Vandaag van Otavalo met de bus naar het noorden van Quito gereisd, vandaar naar het midden van Quito per taxi. In Quito hebben ze zondags een deel van de weg  afgezet zodat de inwoners kunnen sporten; mountainbiken zonder mountain (ze kijken er erg serieus bij), wandelen, joggen of de hond uit laten. Onze taxichauffeur moest met wat omwegen ons afzetten bij een cafe waar we opgepikt zouden worden door de Spaanstalige Rodrigo.

1020011Of er terreurdreiging was of niet, er was veel politie in de stad. De ouders kunnen gerust zijn, wij werden bewaakt door een heuse militair met geweer (zie foto). Rodrigo gaf ons een lichaamsmassage door ons van 2800 naar 3400 meter te brengen en daarbij die wegen uit te zoeken waar actieve zwerfkeien lagen en wel zo dat er veel gaten en bulten in de weg zaten.

1020021Uiteindelijk kwamen we in een soort van sprookje terecht. De hacienda Santa Anna was ooit in 1604 gebouwd door Jezuieten die op de grond (17 hectare) vee lieten grazen en de bevolking hielpen aan melk, ander voedsel en scholing voor de kinderen. Het interieur zag er geweldig uit en was zo weggelopen uit een detective van Agatha Christie.

1020033Je ziet mij hier al nadenken wie de moord heeft gepleegd. 1020035De rust van het uitzicht geeft gelegenheid om alles goed te overdenken. De heilige onder de 1020038lampenkap lijkt met rechterhand een aanwijzing te geven. Wat het betekent weten we nog niet maar daar komen we 1020059

wel achter. Helen vindt de moderne watertap verdacht, past niet in de sfeervolle eetzaal.

1020040Ligt misschien de cruciale aanwijzing bij de bibliotheek bij onze kamer?

Maar even serieus, de Jezuieten werden de president te machtig en die heeft ze verjaagd. Daarna is het uiteindelijk in handen gekomen van een rijke familie. Deze heeft er 6 jaar geleden een hotel van gemaakt met 8 kamers. Het uitzicht buiten is ook niet gek; de tuin met de zitjes, de verbaasde lama's die zich afvragen wat wij komen doen, de ezel die het wel begrijpt en het paard dat zich voorbereid voor morgen één van ons op de rug te nemen.

102001910200221020043

Overigens het muurtje bij het paard heeft een geschiedenis, daar was eerder een stierengevechten-piste. Achter het muurtje werden de stieren losgelaten, werd het de toreador te heet onder voeten, dan kon hij schuilen in de nis.

1020017Overigens lijkt dit uitzicht heel lieflijk1020044, maar rechts zie je de toegangspoort (in de tijd van de Jezuieten) waarachter de begraafplaats was waar ze begraven werden.

We hebben ons door William, onze gastheer, laten vertellen dat er een legende bestaat dat bij de begraafplaats goud in de grond ligt. In de loop der tijd is hier wel naar gezocht en hebben ze wel metaal in de grond gedetecteerd maar nooit gevonden. Het schijnt dat iedereen die een poging heeft gedaan om te graven, niets heeft gevonden maar wel daarna een ongeluk heeft gehad......

Wij zijn, na al deze verhalen aangehoord te hebben, naar de waterval in de bergen gelopen op aanwijzing van William. Onderweg werden de bloemen voor bij het diner aan tafel al geplukt. 1020042 Omdat na al deze verhalen Helen het zekere voor het onzekere wilde nemen, zette ze overal tekens zodat we de weg terug konden vinden. 1020048Onderweg kwamen we nog een

1020057heel bijzondere manier van paardenvervoer tegen, er spoort hier iets toch niet helemaal!

Uiteindelijk de waterval bereikt, daar kwamen we nog een oud vrouwtje tegen met een bos hout op de rug dat al soppend door het beekje het bos in verdween.

1020050 Teruglopend naar de hacienda begon het te knallen van 1020054het onweer. De vloek van de Jezuieten? Nog maar net binnen en het begon te hozen buiten. Vandaar alle tijd gehad om dit verhaal uitgebreid op te schrijven.

Morgen klimmen we op een paard naar keuze en doen net of we paard kunnen rijden......

1. Ada:
    17 juli 2017
    Dat is een schitterend verhaal, berustend op waarheid, wat een geweldige spannende reis ,erg leuk al die annekdotes.
    Voor morgen goede rit te paard.,misschien mogen jullie per paard als vrachtvervoer.
    Hoosbui voor ons fraai ,hebben we heel wat te lezen.
    Dank jullie wel, wordt vervolgd!?
    Vanuit Hoofddorp
  2. Jos bosma:
    17 juli 2017
    Nou dat is weer een spannend verhaal met prachtige fotos,en wij maar genieten vanuit de luie stoel.veel plezier op het paard en hou je goed vast. Tot de volgende keer.
  3. Jolande:
    17 juli 2017
    Wat leuk om te lezen allemaal! En hele mooie foto's. Ik ben benieuwd hoe het paardrijden zal gaan. Veel plezier!